Do 4.- 6. měsíce

Během prvních čtyř až šesti měsíců se miminku vytváří na vnitřní straně střeva vrstva slizničních protilátek, která jej dělá méně propustné pro nebezpečné bakterie a látky. V této době je dobré dodržovat přísnější dietu. Stále zapomeňte na tatarák i holandskou omáčku a vyvarujte se kravskému mléku. V půl roce už má dítě dostatečně vyvinuté trávení a konzumací těchto potravin nic nezkazíte.

Od 6. měsíce

 Mezi maminkami se často šíří poplašná zpráva, že byste neměla konzumovat alergeny jako jsou ořechy, lepek, sója a další mnohdy až do několika let věku, protože by se u dítěte mohla vyvinout alergie. Průzkumy ale prokázaly, že zamezení konzumace určitého jídla při kojení nemá na vývoj alergií žádný vliv. Pokud k ní má dítě predispozice, dříve či později se u něj projeví. V šestém měsíci dítěte tedy můžete začít konzumovat veškerou stravu.

Pozor si ale dejte, pokud sama alergií trpíte nebo se dítěti po nasazení některé potraviny projeví ekzém, kolika nebo řídká stolice. V tom případě miminko pravděpodobně zdědilo potravinovou intoleranci a metodou postupného vyřazování musíte určit, které jídlo tuto reakci vyvolává a do budoucna se ho vyvarovat. Až bude dítě větší, klidně mu občas zkuste potravinu dát. Často se stává, že kojenecké intolerance postupně v životě vymizí.

Během celé doby kojení

Ač se nemusíte výrazně omezovat v jídle, přece jen myslete na to, že chutě i některé látky přecházejí do mateřského mléka a dětský organismus je neumí tak rychle odbourat. Pokud něco výrazně ovlivňuje vás, miminko to ovlivní mnohem více. Jde především o alkohol, kofein nebo nadýmavé potraviny. Po konzumaci alkoholu nemusíte nutně odsávat a mléko vylít, jen počkejte, dokud nebudete střízlivá. Kofein nenajdete nejen v kávě či energy drincích, ale taky v některých čajích nebo čokoládě. Pokud je tedy vaše miminko hyperaktivní, zkontrolujte, zda-li nekonzumujete příliš cukrů a kofeinu. A pokud miminko pít nechce vůbec, možná jíte příliš mnoho česneku nebo jiného aromatického koření. Vyvarujte se také přílišné konzumaci ryb, protože obsahují příliš mnoho rtuti.

Kolem výživy během kojení se točí spousta mýtů, které nejsou potvrzené. Než tedy začnete omezovat svůj jídelníček, poraďte se se svým lékařem nebo výživovým poradcem. To je ten nejlepší způsob, jak vašemu miminku zajistit přísun všech živin a zároveň ho netrápit. Teď už se jen pohodlně usaďte, vemte si kojící polštář a užijte si intimní okamžiky s vaší láskou.