Změňte stravovací návyky už před početím

Na vyváženost jídelníčku myslete v těhotenství víc než kdy jindy. Přece jen už neživíte jen sebe, ale i miminko, které vám roste v bříšku. A právě výživa je pro jeho zdraví a správný vývoj klíčová. Pokud těhotenství plánujete, začněte se soustředit na zlepšení stravovacích návyků alespoň 3 měsíce před početím, dáte tak tělu možnost srovnat se a doplnit si všechny potřebné živiny.

Co jíst v těhotenství

  • V první řadě zvyšte příjem bílkovin. Zařaďte do jídelníčku kvalitní (dobře tepelně upravené) maso a pasterizované mléčné produkty. 

  • Dopřejte si také dostatek ovoce a zeleniny, přirozenou cestou tak tělu dodáte dostatek vitamínů a minerálů. 

  • V prvních měsících před početím i po něm se zaměřte na vyšší příjem kyseliny listové, která se nachází především v tepelně neupravené listové zelenině (listový salát, špenát, fazolové lusky). Příjem kyseliny listové si můžete pojistit také užíváním vhodných doplňků stravy. 

  • Zařaďte do stravy také semínka a ořechy, které obsahují zdravý tuk – mono a polynenasycené mastné kyseliny.

Co si dopřávat v těhotenství s mírou

I když se cítíte v těhotenství dobře, přece jen byste měla omezit konzumaci určitých nápojů a potravin, které nemají dobrý vliv na vývoj plodu.

 

  • Konzervované potraviny obsahují nežádoucí konzervační látky, pokud můžete sáhněte raději po čerstvých nebo mražených potravinách.

  • Léky a doplňky stravy – přečtěte si příbalový leták a o jejich užívání se poraďte se svým lékařem. Mnoho žen chce po zjištění těhotenství dopřát miminku jen to nejlepší a v dobré víře si samy naordinují vitamíny a minerály všeho druhu. V těhotenství ale rozhodně neplatí, že čím víc vitamínů a minerálů tělo dostane, tím lépe.

  • Koření a byliny dráždící dělohu – skořice, zázvor a kardamon ve větší míře dráždí dělohu, a proto je používejte s mírou.

  • Mořské ryby obsahují spoustu zdraví prospěšných látek, ale kvůli znečištění oceánů a moří se v nich nachází také škodlivé těžké kovy. Z ryb si raději vybírejte ty sladkovodní.

  • Slabší kávu si můžete dopřát i v těhotenství, ale měl by to maximálně jeden šálek za den. Pokud vám schází kávová chuť, vyzkoušejte kávu bez kofeinu.

  • Omezte také příjem plísňových sýrů, jako je hermelín niva a camembert.

Co by v jídelníčku těhotné ženy být nemělo

To, že se má těhotná žena vzdát cigaret a alkoholu, je jasné, ale existují i nevhodné potraviny, o kterých mnoho žen netuší. Seznamte se s nimi.

 

  • Syrové maso – v tepelně neupraveném mase, a to platí i pro ryby, mohou být nežádoucí choroboplodné zárodky, jako je třeba toxoplazmóza, které by mohly ohrozit vývoj plodu.

  • Výrobky z nepasterizovaného mléka mohou způsobit nákazu listeriózou (Listeria monocytogenes), která ohrožuje zdravý vývoj plodu. 

  • Alkohol – zatím se nepodařilo vědecky prokázat, jaké množství alkoholu je pro vývoj plodu neškodné, a proto si ho v těhotenství raději odpusťte. I malé dávky alkoholu mají na vývoj dítěte špatný vliv.

Desatero správné výživy pro těhotné

  1. Nepít alkohol.

  2. Nekouřit.

  3. Neužívat léky a doplňky stravy bez lékařského doporučení.

  4. Zvýšit příjem bílkovin.

  5. Doplnit stravu o kyselinu listovou.

  6. Zařadit do jídelníčku více ovoce, zeleniny, semínek a ořechů.

  7. Omezit příjem kávy, uzenin, konzervovaných potravin, sladkostí, slazených nápojů a plísňových sýrů.

  8. Vyhýbat se syrovému masu a potravinám z nepasterizovaného mléka.

  9. Mírně zvýšit celkový energetický příjem.

  10. Jíst více menších porcí.

Chcete vědět víc?

Pokud se chcete o vývoji plodu a správném stravování v těhotenství dozvědět víc, pořiďte si knihu nebo časopis, kde najdete kromě obecných doporučení i seznamy potravin a vhodné recepty. Spoustu dobrých tipů a dietologických rad určitě získáte i od svého lékaře, jestli si nejste jistá, zda je pro vás a miminko daná potravina vhodná, zeptejte se. Za to nic nedáte a budete mít jistotu, že pro dítě děláte maximum.